Цікаві уроки :)

Тема.  Урок розвитку зв‘язного мовлення.
   Письмовий переказ за текстом В. Сухомлинського «Сніжинка».
Мета. Формувати вміння переказувати почутий текст, робити власні
             висновки; розвивати  пам‘ять, увагу; виховувати естетичне
   сприймання краси природи.
Засоби: 1) предмети: предметні малюнки, магніти, оціночна шкала, загадки,   
            вірш, творчі роботи дітей, тематично згруповані синоніми, дієслова,    прикметники, прислівники.
      2) способи дій: робота в парах, групах, використання елементів   ейдетики.
Хід уроку

І. Організаційний момент.

- До кожного із вас завітало сонечко. Його ви знайдете в себе на партах. Візьміть у руки олівець і перетворіть це сонечко на якийсь інший предмет, який з‘являється тільки взимку.
- Хто здогадався, що це за предмет?
- Відгадайте загадку і просигналізуйте (можна підняттям рук), чиї здогадки підтвердилися:
Легке і біле щось летить.
Можливо, це кульбаб пушинки.
Хоч, правда, ще кульбаб немає,
Бо ще зима, і це….( сніжинки).
- Що спільного між сонечком і сніжинкою?
( За кожну відповідь учень оцінює себе умовною позначкою на полях зошита)

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Знайомство з розмаїттям сніжинок.

Найчастіше форма сніжинки виразна і правильна завдяки симетрії: снігові зірочки, як правило , мають шість промінців. А одна половинка зірочки є ніби дзеркальним відображенням іншої. Але зустрічаються й інші форми сніжинок. Роздивіться ці чудові створіння природи(виставка витинанок і малюнків сніжинок різної форми, які виготовляли учні самостійно). Кожна дитина презентує свій малюнок за допомогою одного речення, в якому розповідає про різноманітність форм сніжинок.
(Взаємооцінка. Учні дають оцінку кожній презентованій роботі. Визначається найкраще речення, яке оцінюється двома позначками.)



ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

Сьогодні ми будемо вчитись писати переказ тексту за планом. А про що цей текст, ви, напевно, вже здогадались?

ІV. Робота над мовним матеріалом.

1.     Складання діалогу.

-         Подивіться у вікно, - ви бачите, як там кружляють легенькі, пухнасті сніжинки, вітерець ніжно бавиться з ними. А тепер поміркуйте, з ким могла би розмовляти за вікном сніжинка?
( Сніжинка зі сніжинкою, хмаринка зі сніжинкою, сніжинка з вітерцем, сніжинка із землею, тваринка зі сніжинкою, сніжинка з деревцем, сніжинка з сонечком).
-         Попрацюємо в парах. Складемо діалоги -  розмову сніжинки з…(завдання різні в парах).
Перевірка діалогів.
( Взаємооцінка)
-         Ми вже почули з вами, як сніжинки розмовляли між собою. А зараз під музику уявіть собі, що до вас на долоньку впала пухнаста сніжинка. Подумайте, про що ж вона могла б вам розповісти? (Діти слухають, уявляють).
-         Діти, про що ж вам розповіла ваша сніжинка?
( Взаємооцінка відповідей )

2.     Хвилинка поезії (читає учень).

Упала сніжинка мені на рукав.
Яка ж вона гарна! А я і не знав.
Біленька, пухнаста, така чарівна,
А я завжди думав – вона крижана…
Дивився на неї я мить чи хвилинку.
«Ти звідки взялася?» -
спитав я сніжинку.
І диво маленьке, легке, невеличке
Мені відказало: «Я просто
водичка!»
Від сонечка раптом вона
заіскрилась,
Краплинкою стала, водою
зробилась…
- Подумайте, що потрібно домалювати нашій сніжинці, щоб вона ожила?
- Що б ви хотіли запитати у живої сніжинки?
(Самооцінка за кожну відповідь)
3. Робота в групах.

- До нас припливли зимові хмаринки і кожна з них принесла свої слова.
Перша хмаринка сховала слова – ознаки сніжинки(прикметники) – їх спробує відгадати перша група, а допоможе їм схема: сніжинки (які?) тендітні, мохнаті, …..
Друга хмаринка сховала завдання для другої групи – слова – дії сніжинок. На допомогу така схема: сніжинки (що роблять?) іскряться, пурхають, риплять, ….
Третя хмаринка просить: « Не струшуйте сніжинку, що впала вам на рукав. Пильно вдивіться в її будову і подумайте, що вона нагадує? Закінчіть речення:
Ця маленька сніжинка дуже схожа на…
Четверта хмаринка розкаже, як падають сніжинки. Сніжинки падають (як?) безшумно, легенько, …
П‘ята хмаринка принесла слова родичі. Спробуйте продовжити їх ряд: сніжинка, сніг…
(Учні ще не мають поняття про спільнокореневі слова)
Шоста – речення про сніжинку.

4.Фізпауза.

Уявна гра в сніжки під музику.

V. Підготовка до написання переказу.

1. Читання вчителем тексту В. Сухомлинського «Сніжинка» з передбаченням.

Сніжинка

З неба летіла на землю сніжинка. Вона була легка, ніжна, прозора і красива.
На землі стояв хлопчик. Він бачив, як падає сніжинка. Хлопчик подумав: ось упаде комусь під ноги і її затопчуть.
Хлопчик простягнув долоню, захотів приголубити маленьку сніжинку.

-         Як ви думаєте, що сталося далі?
Передбачення дітей.
Дочитування тексту вчителем.

А вона впала на теплу, добру руку хлопчика і розтанула. Хлопчик з жалем дивився на руку. На долоні блищить прозора крапелька, мов сльозинка.
2. Відповіді на запитання.

- Звідки летіла сніжинка?
- Якою вона була?
- Про що подумав хлопчик?
- Для чого хлопчик простягнув сніжинці руку?
- Що сталося зі сніжинкою?
- На скільки частин можна поділити текст?
- Які заголовки можна дібрати до цих частин?

3.Повторне читання тексту з елементами ейдетики.

Після кожного речення на дошці умовними знаками або малюнками зображується зміст тексту. Між малюнками вписуються слова, вибрані для словникової роботи (Легко, долоня, приголубити, розтанула, блищить).

Сніжинка

З неба летіла на землю сніжинка. Вона була легка, ніжна, прозора і красива.






На землі стояв хлопчик. Він бачив, як падає сніжинка.



Хлопчик подумав: ось упаде комусь під ноги і її затопчуть.




Хлопчик простягнув долоню, захотів приголубити маленьку сніжинку.


А вона впала на теплу, добру руку хлопчика і розтанула. Хлопчик з жалем дивився на руку. На долоні блищить прозора крапелька, мов сльозинка.


4. Усний переказ тексту за опорними словами і малюнками.

VІ. Письмове оформлення роботи.

VІІ. Слухання і рецензування окремих робіт.

VІІІ. Підсумок.
-         Доведіть, що хлопчик був доброю людиною.

ІХ. Самооцінювання учнями своєї роботи на уроці.

Х. Домашнє завдання.

Сніжинки – справжнє чудо зимової природи. Їхній рух завжди приваблює, надихає на створення музики, віршів, танців. Спробуйте вирізати сніжинку з паперу і  присвятити кілька поетичних рядків снігопаду, використовуючи такі рими:
сніжиночки – пушиночки,
тихесенько – рівнесенько.
Додаток.
Слова на хмаринках:

Сніжинки (які?) тендітні, мохнаті, перші, білесенькі, чарівні, казкові, пухнасті, крижані, веселі, легенькі, срібно – білі.

Сніжинки (що роблять?) сідають, риплять, спускаються, кружляють, танцюють, падають, срібляться, виблискують, летять, іскряться, пурхають, в‘ються.

Порівняння – феї, пушинки, білі мухи, метелики, зірочки, іскринки, балеринки, кришталики, діамантики.

Сніжинки падають (як?) весело, тихо, ніжно, легенько, безшумно.


СНЕЖИНКА

Хотел я снежинку
Домой принести,
Ее положил на ладонь,
Она мне шепнула тихонько:
«Прости,
но лучше меня ты не тронь!»
Как будто бы я
Ничего не слыхал,
Снежинку колючую нес,
Она мне ладошку
Кольнула слегка
И сделалась
Капелькой слез!
Со снежной слезинкой
Пришел я домой
И долго потом горевал:
Зачем согревал ее
Снежной зимой,
От снежных подруг оторвал?!
Михаил Садовский











Відділ освіти виконавчого комітету
Знам‘янської міської ради Кіровоградської області
Міський методичний кабінет
НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНИЙ КОМПЛЕКС
«ЗНАМ‘ЯНСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І – ІІІ СТУПЕНІВ № 2 – ЛІЦЕЙ»
27400, м. Знам‘янка, пр. ВЛКСМ, 9, тел. 8-05233-2-21-10





Урок розвитку зв’язного мовлення для 4 класу
Письмовий переказ тексту М. Сладкова
«Осіння ялинка»


                                                                                  Підготувала:
                                                                       вчитель початкових класів
                                                                       Довженко Катерина Володимирівна


Тема. Урок розвитку зв‘язного мовлення.
Написання переказу тексту «Осіння ялинка» М. Сладкова
за колективно складеним планом.
Мета. Вчити самостійно створювати послідовний текст – висловлювання,
використовуючи колективно складений план; розвивати вміння краще, повніше, вживаючи образні слова, переказати текст, дотримуючись норм орфографії; збагачувати і поповнювати словниковий запас учнів; виховувати бажання боротися за збереження природи від знищення її людьми.
Хід уроку

І. Організація класу.
- Чи вдавалося вам, спостерігати народження якоїсь рослинки?
- Як, на вашу думку, воно відбувається?
ІІ. Повідомлення теми уроку.
Сьогодні ми з вами поспостерігаємо, що відчувають, народжуючись, дерева.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Мета нашого уроку – збагатити і поповнити словниковий запас, самостійно створити послідовний текст за допомогою колективно складеного плану і розвивати пам'ять за
допомогою образних малюнків.
ІV. Організація колективного слухання та робота над текстом.
1. Прослуховування тексту по абзацам.
2. Відтворення подій за допомогою відповідей на запитання.
3.     Колективне складання плану.
Осіння ялинка
                   Весною ялиночки не було, влітку не було, а восени враз з'явилася. Розсунула листя, травичку, висунулася з-під землі і здивовано розди­вилась навколо. Дерева скидали листя.
- Коли з‘явилася ялинка?
- Розкажіть послідовність її народження.
- Що побачила вона навколо себе?
- Яку назву можна дати подіям, що відбуваються в цьому абзаці?
                   Багато років минуло з тих пір, але щоосені у день народження яли­ночки дерева згадують про неї і дарують їй подарунки. Осика - чер­воні ліхтарики, клен - оранжеві зірки, а верба засипає ялинку тонкими золотими рибками.
- Які події відбувалися щоосені?
- Які подарунки отримувала ялинка?
- Яку назву дамо другому абзацові?
                   І стоїть ялинка розгублена, щаслива. Розкинула лапки, а на до­лоньках подарунки. І вже нема куди їх дівати, а їй все дарують і да­рують.
- Яка стояла ялинка?
- Де вона тримала подарунки?
- Як сказано в тексті про те, що подарунків було дуже багато?
- Запропонуйте назву для останнього абзацу?
                                            План переказу
                                               1.  Поява ялинки.
            2.  Дарунки у день народження.
                                         3.  Щаслива ялинка.
V. Практична робота над створенням тексту.
1. Відтворення тексту за допомогою образних малюнків.
( Переказуючи або повторно читаючи текст на дошці виставляються образні малюнки).
Осіння ялинка
Весною ялиночки не було,













влітку не було,


а восени враз з'явилася. Розсунула листя, травичку, висунулася з-під землі і здивовано розди­вилась навколо. Дерева скидали листя.


         Багато років минуло з тих пір, але щоосені у день народження яли­ночки дерева згадують про неї і дарують їй подарунки. Осика - чер­воні ліхтарики,


 клен - оранжеві зірки

а верба засипає ялинку тонкими золотими рибками.

І стоїть ялинка розгублена, щаслива. Розкинула лапки, а на до­лоньках подарунки. І вже нема куди їх дівати, а їй все дарують і да­рують.


1.     Словникова робота.
( Між малюнками вписуються слова і з‘ясовується орфографічне правило, до якого ці слова відносяться.)
Словник: розсунула, здивовано, з-під, щоосені, розгублена.
- Назвіть інші слова із тексту на це саме правило.
2.     Усний переказ тексту за допомогою словникових слів та плану.
Якщо якесь речення відтворено неповно, вислухати інших учнів, даючи завдання:
Висловіться краще, повніше, відтворюючи всі події послідовно.
4. Письмова робота на чернетках:
а) запис першого абзацу тексту;
б) робота в парах ==
- Прослухайте записи один одного.
- З‘ясуйте, в кого краще, повніше відтворено події.
- Перебудуйте ваші речення так, щоб не загубилося жодне   висловлювання.
в) запис другого абзацу тексту;
г) робота в парах | |
- Прослухайте записи один одного.
- З‘ясуйте, в кого краще, повніше відтворено події.
- Якщо є потреба, перебудуйте своє висловлювання.
д) запис третього абзацу тексту;
е) робота в парах  ´
- Прослухайте записи один одного.
- З‘ясуйте, в кого краще, повніше відтворено події.
- Якщо є потреба, перебудуйте свої речення.

VІ. Робота над власним висловлюванням.
1. Запис самостійно складених текстів.
2. Перевірка орфографічного написання слів.
VІІІ. Обговорення написаних переказів.
Робота в групах (четвірках)
Прочитайте свою роботу товаришам.
Виберіть таку, в якій переказ найближче співпадає з поданим текстом.
Читання найкращих переказів.
ІХ. Підсумки уроку.

Додаток:
Зображення ялинки, листочків вирізається і клеяться на 1 і останній малюнок.
    

                      













Клас. 4
Предмет. Українська мова
Тема. Займенник як частина мови
Мета. Ознайомити учнів з новою частиною мови – займенником, з особливостями займенників , їх роллю у мовленні, вчити розпізнавати займенники як в усному так і в писемному мовленні; розвивати словотворчі вміння дітей, усне мовлення;   виховувати любов до природи, до рідної мови; старанність і охайність на письмі.
  Обладнання. Таблиці, картки, завдання і записи на дошці, експрес-контроль, кольорові стікери.
Хід уроку
І. Організація класу. Емоційне налаштування на урок.
В мене клас 4-В, він мене не підведе.
Друзів в мене є багато.
Ми навчаємось завзято.
-         Пролунав дзвінок, розпочинається урок. Який у нас урок?
-         Урок української мови.
-         Наш девіз:
-         Гарно, дружно працювати, мову рідну добре знати.
-         Який у вас настрій?
-         Клас!

ІІ. Повторення вивченого матеріалу.

1.     Фронтальне опитування учнів правил.
Числівник
Вправа «Чиста дошка»
2.     Робота по індивідуальній картці (2 учні).
Експрес-контроль
1 уч. - с. 45-46;
2 уч. - с. 47-48
3.     Робота біля дошки (1 учень)
Ребуси


4.     Робота в групах
1 гр. Числівники в прислів’ях;
2 гр. числівники в лічилках;
3       гр. числівники в назвах казок.

5.     Перевірка домашнього завдання
Які числівники зустрілися у тексті?
6.     Перевірка індивідуальних завдань. Оцінювання
7.     Словниковий диктант
Футбол, юннати, шістнадцять, п’ятсот, тонна, температура, шістдесяти.

ІІІ. Оголошення, представлення теми та очікуваних результатів.
1.  Інтерактивна вправа « Очікування».
- Чого кожен з вас очікує від уроку?
·        Я очікую, що ….
·        На уроці мене чекає ….
·        На цьому уроці я вивчу ….
·        Цей урок навчить мене ….

-         Я теж хочу висловити свої очікування:
·        Ви будете активно працювати.
·        Доведете, що знаєте багато по темі.
·        Умієте точно, гарно висловлювати свої думки.
·        Будете злагоджено працювати в парах.
·        Зумієте переконати, що знаєте і любите рідну мову.

ІV. Мотивація навчальної діяльності.
-         Діти, перед уроком занесли нам у клас записку. Послухайте.
Він казав, щоб хтось із вас після уроку зайшов до нього. Якщо його  не буде у своєму кабінеті – зачекаєте. У нього дуже важлива справа до вас.
Так, наче все написав. Нічого не забув? Не забудьте: це дуже важливо!
-         Діти, а ви зрозуміли, кому і до кого треба прийти після уроку? Що було відсутнім у повідомленні?   Ми сьогодні розпочинаємо вивчати ЗАЙМЕННИК.

V. Робота над вивченням нового матеріалу.
1. Правила роботи на уроці.
·        Правило піднятої руки
·        Уважно слухати вчителя та учнів
·        Активно і творчо працювати
·        Дружньо співпрацювати у парах і групах.
2. Робота за підручником с. 20 - 21
Колективне виконання вправи 29. (Читання і переказування)
-         Скільки займенників в нашій мові?
-         Яке місце вони посідають за частотою використання?
-         Які займенники згадані у тексті?

3. Робота по демонстраційній таблиці.

4. Правило.

Займенник
А займенник що таке?
За іменником іде?
Він ніщо не називає,
Бо імен цілком не знає,
Лише вказує на все:
І на те або на це,
І на тебе, і на нього,
І на цього, і на того.
Він показує на всіх!
Щось присвоює собі,
Комусь може і віддати,
Коли гарно попрохати,
Заперечить, коли треба,
Скаже щось і сам про себе,
Зацікавиться, спитає,
Хто є він і хто що знає.
Ще багато запитань
Він в запасі має,
І частенько без вагань
Сам собі й відповідає:
-         Хто такий? – Я той самий.
-         А ти чий? – Його і твій.
На особу певну вкаже,
Але імені не скаже.

Вправа 30 (усно)

5. Відгадування загадок


Стало біло навкруги –
Я розтрушую сніги,
Наганяю холоди,
Води сковую в льоди,
В дружбі з дітьми я всіма.
Здогадались? Я.... (Зима)   

          Вродились ми з воді.
Легенькі, мов пушиночки,
Спустилися сюди.
Ми хмарою носилися
Від подиху зими
І весело крутилися
Метелицею ми. (Сніжинки)

6. Каліграфічна хвилинка.
    Зошит свій я відкриваю
    Та під нахилом кладу.
    Сяду рівно, не зігнусь,
    За роботу вмить візьмусь.
С с Сніг, сніжок, сніжинки, сніговик, засніжений, сніжить.
Фізкультхвилинка
7. Вчимося редагувати (Вправа 31)
-         Словникова робота: геніальний, химерні.
-         Редагування тексту з наступним списуванням.

VІ. Закріплення і узагальнення вивченого.
1.     Розвиток зв’язного мовлення за картиною «Зима»
Коли усі квітки зівяли,
На чорну землю ми упали –
Накрили килимом пухнастим –
А ще мереживом сріблястим.
Милуйтесь нами, любі діти,
Адже не гірші ми за квіти.

 - Що це диво – квіти?
 - Я вам розповім про сніжинки. Хочете?
 - Важко сказати, коли людина вперше замилувалася цим справжнім дивом природи. Зате відомо, що перший малюнок надруковано в 1555 році.
А перший фотознімок зробив натураліст із міста Рибінська А. Сігсон – у 1892 році.
Розрізняють близько 75 видів сніжинок. Діаметр найменшої білої зірочки вимірюється частками міліметра, але бувають і лопаті велетні, до 10 см. Звичайна сніжинка важить від кількох десятих міліграма до 3 міліграм.
Снігові зірочки мають 6 променів. Одна половинка у сніжинки є ніби дзеркальним відображенням іншої.
Погляньте, погляньте, яка благодать!
Метелики з неба летять і летять!
VІІ. Підсумок уроку
Інтерактивна гра «Мікрофон»
- Сьогодні я на уроці  дізнався…
- Сьогодні я на уроці  навчився…
- Сьогодні я на уроці  намагався…
- Найкраще мені вдалося…
5. Виставлення оцінок
    Сьогодні на уроці ми з вами  гарно потрудились, міркували, працювали в парах, складали розповідь. Молодці. А я в свою чергу хочу поставити вам оцінки за вашу роботу на уроці.
 VIII. Домашнє завдання:
Вправа 33, вивчити правило.
Ось і закінчився урок!
І продзвенить для вас дзвінок!
Працювали добре друзі,
Відпочиньте  по заслузі!
Урок з природознавства в 3 класі  з використанням методів ейдетики
Тема уроку:  Що таке корисні копалини?
Мета:
         навчальна : формувати в учнів поняття  про корисні копалини. Ознайомити з найпоширенішими корисними копалинами,способами їх видобуванням, використанням у народному господарстві. Продовжувати формувати уявлення про постійні зміни у природі. Вчити розрізняти корисні копалини. самостійно добирати потрібну інформацію.
         розвивальна: розвивати пам’ять, мислення, уяву, уміння спостерігати, узагальнювати, працювати в групі,
         виховна: виховувати інтерес до пізнання природи.
Інтерактивні технології: Intel «Презентація», «Мікрофон», «Пошук інформації», робота в групах, елементи ейдетики.
       Тип уроку: комбінований
Обладнання: мультимедійний супровід, колекції корисних копалин, схема розповіді, таблиці, ілюстрації, довідкова література.

                                                     Хід уроку
І. Організація класу до уроку
Вправи ритмотерапії «Привітання з рухами»
(Учитель і діти вибивають ритм.)
Доброго ранку, сонечко!
Доброго ранку, діточки!
Хай цвіте лужочок
І шумить гайочок…
Хай щебечуть пташечки,
Повзають комашечки…
Хай сміються діточки!
Доброго ранку ВСІМ!
     - Діти, який у вас настрій? (Діти показують свій настрій мімікою.
ІІ.Актуалізація знань учнів та повідомлення теми уроку
1.Читання вірша вчителем.
Будемо у світ знань мандрувати,
Будемо корисні копалини вивчати!
Перед нами – нелегкі задачі,
Тож побажаємо всім удачі.
За роботу в добрий час!
Відкриття чекають вас!
2. Робота з календарем
Хвилинка спостережень. Гра «Мікрофон»
- Яка зараз пора року? (Осінь).
- Який зараз місяць? (Листопад).
- Скільки складів у слові листопад? (Три склади).
- Скільки звуків? ( Вісім звуків).
- Яке сьогодні число? (….).
- Який день тижня? (….).
- Який стан неба? (Похмуре).
- Яка температура порівняно з літньою? (Нижча).
3.Робота в групах. Складання мнемотаблиці «Осінні зміни»
- Які зміни відбулися в природі? (Відлетіли птахи, стало холодніше, випав перший сніг, були заморозки).

ІІІ. Вивчення нового матеріалу
- Багато різних багатств бере людина від природи. І одне з них – корисні копалини. Корисні, тому що людині вони приносять користь.
1.Презентація «Корисні копалини»
2. Практична робота
Робота в групах. Технологія «Пошук інформації»
- Розгляньте зразки корисних копалин (Кожній групі 1 зразок) і визначте, у якому стані вони перебувають, який у них колір, твердість, блиск.
(Кожна група напередодні отримала завдання з теми уроку. Пошук інформації в довідковій літературі, підручнику.)
На дошці схема розповіді про корисні копалини (Представник кожної групи буде доповідати про виконану роботу.)
Стан
Колір
Твердість
Блиск
Де добувають
Де використовують

3. Фізкультхвилинка.
4. Гра «Корисні копалини»
Учитель називає слова, учні сплескують у долоні, якщо це корисна копалина: граніт, пісок, цукор, сіль, камяне вугілля, дрова, глина, цегла, нафта, вода, торф, природний газ.
5. Гра «Чарівна торбинка»
У торбинці корисні копалини (в пакетиках): пісок, сіль, глина, торф, граніт. Дітям пропоную, не заглядаючи до торбинки, а тільки за допомогою рук (на відчуття) визначити, що сховала «Чарівна торбинка».
ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу
-Чорне, блискуче, у воді тоне, а у вогні  горить.(Камяне вугілля).
- Глибоко в землі ховається, чорним золотом називається. (Камяне вугілля).
- Чорне, блискуче, у воді не тоне, а у вогні  горить. (Нафта).
- Піднесеш сірник і вмить під чайником як живі, розпустились пелюстки, золотаво-голубі.(Природний газ).
- Не димить, не тріщить, синім полумям горить. (Природний газ).
- У землі лежить, по трубах біжить і машинам дає жить. (Нафта).
- Буре, мяке, із рослин складається, легко загорається. (Торф).
IV. Домашнє завдання
Складіть казку про корисну копалину Полтавської області.
V. Підсумок уроку
- Що таке корисні копалини? На які групи поділяються корисні копалини? Як слід ставитись до гірських порід?



Рослини навесні. Міні-проект «Не зривай первоцвітів»
Природознавство, 3-й клас



Мета: Виявити зміни, що сталися навесні в неживій природі, в житті рослин, у праці людей; вчитись з’ясовувати причини, що зумовлюють ці зміни; ознайомити дітей з розмаїттям ранньоквітучих рослин, які потребують охорони; розвивати спостережливість; виховувати бережливе ставлення до природи та свого власного здоров’я, любов до рідного краю, почуття прекрасного в природі.
Обладнання: предметні малюнки, таблиця, картки, підручник «Природознавство, 2 клас» Гільберг Т. Г., Сак Т. В., Київ, «Генеза», 2012.

Хід уроку
І. Організаційний момент
Учитель. Дзвоник всім нам дав наказ –
До роботи швидше, клас!
Попрацюємо  старанно,
Щоб сказати у кінці.
Що у нашім дружнім класі,
Діти, просто,  молодці!

ІІ. Фенологічні спостереження
Учитель. Діти, яке сьогодні число, місяць?
Який стан неба? Яка температура повітря?
Чи є вітер? Який він? Опишіть.
Чи є опади?
Які зміни спостерігаються в житті рослин з приходом весни?

ІІІ. Повторення вивченого матеріалу
Фронтальне опитування
Учитель. Як утворюються бурульки?
Чи завжди буває повінь навесні?
Чим небезпечний весняний льодохід?

Гра «Так чи ні»
http://image.slidesharecdn.com/1-140120140143-phpapp01/95/-4-638.jpg?cb=1390248192

ІV. Актуалізація опорних знань учнів.
Метод «Прес»
Учитель. Які зміни відбуваються в неживій природі навесні?
-  Чи впливають ці зміни на живу природу?
Учні міркують за схемою:
 «Я вважаю…»
«Тому що…»
 «Наприклад…»
 «Отже…»

Загадка                                                                 
Учитель. Відгадайте загадку: «Росте, дихає, живиться, а ходити не може». (Рослина.)

Інтерактивна вправа «Ґронування»
Учитель. Що ви знаєте про рослини?            
(Учитель на дошці записує слово «Рослини» та проводить від нього стрілки до слів, що називають учні: культурні, дикорослі, декоративні; дерева, кущі, трав’янисті; хвойні, листяні; багаторічні, дворічні тощо.)

V. Мотивація навчальної діяльності
Поетична хвилинка
Учитель. Послухайте вірш. Назвіть ознаки весни в живій та неживій природі, про які ви дізналися з вірша.
Не зривайте первоцвіти
Тане сніг, весна, відлига…
Рушила по річці крига.
Сонце світить, пригріває
Йде тепло, зима тікає.
http://levko.info/wp-content/uploads/2012/07/konvaliya-300x291.jpgВ лісі сніг іще лишився,
Під деревами укрився,
Сніг від сонечка сховався,
Теплих променів злякався.
Та з під снігу – справжнє диво:
Первісток весни сміливий
Показав чоло тендітне,
Пелюсткове і привітне.
То підсніжник, первоцвіт,
Сніг долаючи і лід,
Прагне з сонцем привітатись
І з весною обійнятись.
Не зривайте первоцвіти,
Помилуйтеся на квіти.
Той, хто робить з них букети
Знищує життя Планети.
                                  Наталія Козленко

Учитель. Сьогодні ми розглянемо, як пробуджуються від зимового сну рослини. Дізнаємося, які рослини перші її зустрічають, коли зацвітають плодові  дерева та чи є рослини, які цвітуть, коли листочки ще не розпустилися.

VІ. Сприйняття та осмислення нового матеріалу
Розповідь учителя
(Учитель супроводжує розповідь відповідними зображеннями.)
Учитель. Пробудження рослин відбувається, коли середня температура за
добу стає більшою за +5 °С. Починається сокорух. Ми можемо помітити
пробудження дерев та кущів за виглядом бруньок. У деяких дерев навіть
змінюється колір кори. Найпростіше виявити рух соку у  берези та клена. Триває він майже місяць. За цей час рослини перекачують сотні літрів води, яка розчиняє поживні речовини й  доносить їх до кожної бруньки.
         Коли починається сокорух у дерев і кущів, настає пора цвітіння
багаторічних трав’янистих рослин. Вони відкривають весну квітів ще тоді, коли де-не-де лежить сніг.
Яка ж рослина відважується зацвісти першою?
      На пагорбах, у ярах, по берегах річок з’являються золоті сонечка квіток мати-й-мачухи. Її велике лапате листя з’явиться влітку.
       Серед снігу, якого в лісі ще багато, виглядають сніжно-білі підсніжники. Через деякий час після цвітіння підсніжників у лісах проростає ніжно-блакитний пролісок — справжня окраса лісу.
       У березні з’являються з-під снігу великі квіти шафрану, або крокусу. Квітки забарвлені у фіолетовий, жовтий, білий кольори. Ця квітка розкривається тільки на сонці, приваблює комах яскравим кольором і приємним ароматом.
       Можна зустріти в наших лісах медунку. Цікаво, що рослина має квіточки одразу кількох кольорів: від рожевого до блакитного.
       Багато дерев і кущів також цвітуть ще до розпускання листя. Хто ж із них зацвітає першим? Виявляється, усіх випередила ліщина. Вона починає цвісти наприкінці лютого. За нею поспішають вільха, осика, верба, береза. Хвойні дерева зацвітають пізньої весни. Доказом їхнього цвітіння є жовтий пилок, який рясно вкриває землю під цими деревами. Цікаво, що цвітіння ялини збігається з цвітінням черемхи. Сосна цвіте одночасно з горобиною.

Гра «Впізнай весняну квітку»

http://image.slidesharecdn.com/1-140120140143-phpapp01/95/-8-638.jpg?cb=1390248192
http://image.slidesharecdn.com/1-140120140143-phpapp01/95/-9-638.jpg?cb=1390248192


http://image.slidesharecdn.com/1-140120140143-phpapp01/95/-10-638.jpg?cb=1390248192

http://image.slidesharecdn.com/1-140120140143-phpapp01/95/-11-638.jpg?cb=1390248192

http://image.slidesharecdn.com/1-140120140143-phpapp01/95/-12-638.jpg?cb=1390248192


Робота з акровіршами
Учитель. Прочитайте акровірші. Назвіть і покажіть ці первоцвіти на фотографіях.
Цінна лікарська рослина, добрий медонос.
Мало ще квітів солодких,
Е-гей, бджоло, до мене линь!
До моїх кольорових долоньок,
У бузкові обійми та синь.
На початку цвітіння — рожева,
Колір змінюю до блакиті.
А ім’я моє чистим медом обіцяє тебе зігріти.

Символ весни, занесений до Червоної книги України.
Попід снігом білим
Із зимових надр
Достигла перлина —
Сонця перший дар.
Немов і холоду нема,
І не завадить зрости вільно.
Життя покликало — весна! —
Не втримає земля в обіймах.
МИ їх повинні боронити,
Кінець зими святкують квіти!

Прокидаються галявини,
Розкривають ясно-сині
Очі квіти, що ховаються
Лісом-пралісом донині.
І поцілити бажає
Стрілка крихітна у небо.
Коли зустрінете — зважайте,
Але кривдити не треба.

Найбільший серед інших видів рясту. Є місцевим рідкісним видом.
Рясний бузковий дощик лив —
Яри забризкав і горби.
Строкаті китиці та білі
Там розстелили весні килим.

Харчова лікарська рослина, добрий медонос.
Колишній час минув,
У мене — лише мить!
ЛЬодової зими
Біліє згадка поряд.
Аж вітер і мені готує сивину,
Бо сонце ще в мені,
Або лиш його промінь…

Рідкісна лікарська рослина, що перебуває під охороною.
Колиска із росою,
Обгорнута листом.
Намисто дрібних перлів
Виблискує рядком.
А як зійде сльозами
Лік давньої війни,
Імлистий ранок травня
Її оборони…

Народні назви: кінські копитця, підлісок.
Фіолетове диво — прокинулась спляча красуня!
 І відкрила дороги для стукоту кінських копит.
А за нею давно її принц довгу зиму сумує,
Лиш побачив красуню, і вмить закохався навік.
Королева весни! Чаша, повна натхнення та мрії,
Аромат твоїх вуст сколихне навіть камінь до сліз…

Учитель. Розпізнайте серед зображених рослин ранньоквітучі трав’янисті рослини та назвіть їх.
http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTt3uf3zCVpZLdpI2SpgHbccvBGSEYiyy7Ar4kWaVjo1VJtV3LEhttps://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:and9gcr489os8w5erz9bkvbfbxor3trifzsns2mq7eox2qud8z5que19













http://young-teacher.com.ua/wp-content/uploads/2013/02/pervocvit1-300x268.jpghttp://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT41bsknn2kugSf_NvIZA1rzgTBywXIQSkdMODnGztV60GHhDh1











http://rpz.org.ua/images/stories/rpz/v-b8-anemona_dibrovna.jpghttp://4.bp.blogspot.com/-yq4tktjq_eg/tf86xkgzcji/aaaaaaaaaoi/8wzi6ftdef8/s1600/35.jpg












http://go1.imgsmail.ru/imgpreview?key=http%3A//mycoweb.ru/Submitted/AWP/Vialka_les_AWP_20120402.jpg&mb=imgdb_preview_929http://flowers.cveti-sadi.ru/files/2010/04/Leucojumvernum.jpg











http://www.niklib.com/eco/photo/ephoto14.jpghttp://ukranews.com/uploads/news/2012/01/02/11/36a13e3a5883f5ae57d4b9b068b35de0060b2f8b.jpg
Робота з малюнками
Учитель. Визначте  за ілюстраціями зміни, які відбуваються в житті рослин навесні. Поясніть, чим обумовлені зміни в житті рослин.
Раскраска "Весна пришла"
http://cv01.twirpx.net/0770/0770334.jpg



  














   

Раскраска "Весна пришла"Раскраска "Весна пришла"









6. Робота в групах
Учитель. Прочитайте текст. Знайдіть в тексті, які зміни відбуваються в житті рослин навесні. Охарактеризуйте ці зміни. Обговоріть здобуту інформацію.

Група 1.
Весна
    Ще не весь сніг зійде, коли там і сям почне вже показуватися, біля старої пожовклої трави, нова, яскраво-зелена травичка. На полях, де селяни ще з осені засіяли жито або пшеницю, підіймається і зеленіє озимина, немов зелений оксамит.
Костянтин Ушинський.

Учитель. Закінчіть речення:
У житті трав’янистих рослин навесні відбуваються такі зміни: ________________ .

Група 2.
Весна
   Разом з травою з'являються і перші квіти. Блакитненький пролісок пробивається в лісах з-під торішнього листя. З'являється подекуди і жовта кульбаба, та сама, що з часом одягне свою пухнасту білу шапочку, круглу, як куля, і до того легку, що варто тільки на неї дмухнути - і вона вся розлетиться.
Костянтин Ушинський
Учитель. Закінчіть речення:
У житті квіткових рослин навесні відбуваються такі зміни: _______________ .

Група 3.
Весна
      Дерева також прокидаються від зимового сну і, розігріті сонечком, наповнюються соками. Рух соку означає, що коріння дерев починає всмоктувати воду з ґрунту. Якщо прорубати в цей час кору берези або клена, то з-під неї закапає солодкий і запашний сік.
Костянтин Ушинський
Учитель. Закінчіть речення:
У житті дерев навесні відбуваються такі зміни: ________________ .

 Група 4.
Весна
     Бруньки підготовлені деревом ще з осені. Всю зиму залишалися вони в одному положенні і були ледь помітні; тепер же вони починають швидко наливатися, рости, скидають своє коричневе лушпиння і розгортаються в зелене листя.
Костянтин Ушинський.
Учитель. Закінчіть речення:
У житті дерев навесні відбуваються такі зміни: ________________ .

Група 5.
Весна
         На вербі з'являються пухнасті квіти, або котики. Ви, мабуть, помітили їх на вербових гілках у Вербну неділю? Потім з'являються ледь помітні, липкі і запашні листочки берези. Минуло ще днів десять - і кучерява, яскраво-зелена берізка, з білим, охайним стовбуром своїм, стоїть прикрашена, ніби на свято: весела, яскрава, запашна. За березою поспішає розпуститися липа, вільха, дуб. Лапате листя клена не змушує довго себе чекати. Чагарники та дерева один перед одним поспішають причепуритися на свято весни. Вишні, яблуні, груші покриваються білими і біло-рожевими квітами. Все святкує весну, все цвіте і пахне.
Костянтин Ушинський
Учитель. Закінчіть речення:
У житті дерев і чагарників навесні відбуваються такі зміни: _____________  
Гра «Встанови відповідність»
Учитель. Встановіть відповідність між назвою  явища в житті рослин навесні та його зображенням.
А                                                                                       Б
http://pic.fotico.ru/09/334/433409.jpghttps://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQCfYz8w7h-Jb6v-WuoRthHnZya3_etoFRcZJ-XN5k3eCkSOM6g










                                                                     
http://canon-fan.com/sites/default/files/IMG_0096.jpg
http://img-fotki.yandex.ru/get/5603/oko7.18/0_6121e_fafbd8b6_XXL.jpgВ                                                                                        Г









http://korjukivka-sity.at.ua/_nw/23/91036358.jpg
    


                         Ґ

1.     Сокорух.
2.     Розвиток бруньок.
3.     Цвітіння дерев.
4.     Цвітіння трав’янистих рослин.
5.     Поява листя.


А
Б
В
Г
Ґ






Фізкультхвилинка
Комарики
Руки вверх піднять пора,
Щоб зловити комара,
Опускаємо руки вниз
В стійку вихідну вернись.
Лісоруби         
Дроворубами всі стали
 І сокири всі підняли.
Зробимо руками мах,
По команді сильно «бах».
   Літак
Руки ставте всі ось так,
І виходить в нас літак.
Мах крилом туди-сюди
Треба швидше нам рости.
 Метелики
Руки вже за головою
Тож дивись перед собою,
Виправляємо хребет,
Лікті зводимо вперед.
Мов метелики, літаємо, -
Крильця зводим, розправляємо.

Робота з таблицею «Червона книга України»
Учитель. Назвіть, за допомогою фотографій,  первоцвіти, які занесені у Червону  Книгу  та охороняються Законами України.
Проліска дволистаhttp://www.niklib.com/eco/photo/ephoto16.jpghttp://y.delfi.ua/orig/3998/103504_wD0CMw.jpegПролісок

                                                                                                              Сон
                                                                                                              Сон
Файл:Galanthus plicatus.jpghttp://mail.menr.gov.ua/publ/redbook/kingdom2.jpgГорицвіт
http://uzhgorod.in/var/plain_site/storage/images/media/images/0860/193867-1-rus-RU/0860_fit_content_width.jpg





                 
                                                                                                                      Сон

                                                                                                           Сон
                                                                                                                                           
               
Нарцис                                                                                                       Підсніжник                                                                                                                                       
Білоцвіт весняний (Leucojum vernum L. (incl. L. carpathicum (Sims) Sweet, L. vernum subsp. carpathicum (Sims) A.E. Murray, L. vernum var. carpathicum Sims))http://www.nbg.kiev.ua/upload/iblock/4da/geograf_dilyanci_attach_large_image_44.gif                                                                                                                                                       
                                                                                                    
                                                                                                                                                         



                                                                                 
 
Шафран                                                                                  Білоцвіт 

VIІ. Узагальнення та систематизація знань
Експрес-тест
Учитель. Виконайте тестове завдання. Оберіть та познач «+» лише весняні природні явища в житті рослин.
○ Сокорух
○ Сніготанення
○ Скресання криги на водоймах
○ Цвітіння дерев, кущів і трав’янистих рослин
○ Приліт птахів
○ Розвиток бруньок, розпускання листків

Гра «Вилучи зайве»
На дошці вчитель виставляє малюнки весняних квітів разом з осінніми та літніми. Учням потрібно:
·        відібрати малюнки весняних квітів;
·        назвати ці рослини.

 Вправа «Не будь байдужим»
Учитель. Як ви вчините, якщо побачите молоду берізку, з якої витікає сік? Вибери правильну відповідь:
А) Байдуже пройду  повз дерево
Б ) Поп’ю цілющого соку й піду далі
В ) Закрию отвір у стовбурі глиною, воском чи пластиліном

VIIІ. Підсумок уроку
Презентація результатів роботи над міні-проектом «Не зривай первоцвітів» (Дивись додаток.)

Додаток

Планування роботи учнів
 над створенням міні-проекту «Не зривай первоцвітів»
(випереджуюча діяльність)

Вид проекту за домінуючою діяльністю: інформаційний.

Мета проекту: збір інформації про первоцвіти свого регіону та пропонування заходів по їх збереженню.

Очікувані результати:
- вміє презентувати зібрану інформацію про первоцвіти свого регіону та власні пропозиції по їх збереженню за змістом створеного ним (ними)  певного освітнього продукту (фото колаж, пам’ятка, плакат тощо);
- оцінює власну діяльність та діяльність однокласників.

Навчальні предмети: природознавство

Тривалість: 7 днів.
                                                                                         
                       ЕТАПИ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЕКТУ  

І етап. Організація проекту
На цьому етапі треба  визначити  тему, мету проекту, навчальні предмети, зміст яких задіяно, вид проекту та його тривалість.

ІІ етап. Планування проектної діяльності
Ознайомлення учнів із загальною темою і провідною проблемою. Бесіда
Учитель. Упродовж 7 днів ви будете збирати інформацію про первоцвіти свого регіону та висувати пропозиції  щодо завдання їх збереження .
         Ваше завдання - ознайомити згодом на уроці однокласників з отриманою інформацією про первоцвіти та власними заходами по їх збереженню.

Формування груп для проведення дослідження
Учні класу об’єднуються в групи за бажанням.

Форми представлення продукту проектної діяльності

Група 1.  «Художники» (малюють плакат на захист весняних квітів).
Група 2. «Фотокореспонденти» (фотографують первоцвіти своєї місцевості для   створення фотоколажу).
Група 3. «Науковці» (знаходять інформацію про первоцвіти, які занесені
                 до Червоної книги України в Інтернеті, енциклопедіях, довідниках).
Група 4.  «Театрали» (створюють спектакль-мініатюру «Просимо у людей  
                  захисту», де самі учні виконують ролі первоцвітів).
Група 5. «Природолюби» (складають пам’ятку друга природи «Як зберегти
                 первоцвіти»).

ІІІ етап. Реалізація проекту
Складання учнями плану роботи над проектом
·        Обговоріть у групі, що саме ви повинні зробити для реалізації поставлених перед вами завдань.
·        Озвучте пропозиції, аргументи, судження щодо кінцевого вигляду освітнього продукту, який ви створите.
·        Обговоріть у групі, що саме необхідно вам зробити для того, щоб освітній продукт був якісний та оригінальний.

 Розподіл обов’язків між членами групи

 Самостійна творча робота учнів

 Виготовлення освітнього продукту

ІVетап. Презентація проекту; оцінювання проекту і власної діяльності у ньому (самооцінка)

Оформлення результатів

Підготовка до презентації

Захист проектів

Оцінювання проектної діяльності за визначеними критеріями

Аналіз успіхів і невдач. Висновки

        


Немає коментарів:

Дописати коментар